Vânzările de autoturisme în România: ce arată datele despre români, ce preferă aceștia
După evoluția importantă a primelor luni, iulie 2022 vine cu o scădere de 18,9% a înmatriculărilor de autovehicule față de anul precedent, scădere înregistrată după 5 luni de creștere de la începutul acestui an, potrivit datelor Asociației Porducătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA).
Potrivit surselor citate, în cele șapte luni din 2022 față de 2021, înmatriculările de mașini noi au crescut (+12,1%), mașinile „electrificate” au crescut cu 106,4%, iar cota de piață a ajuns la 20,7%, vehiculele utilitare ușoare + microbuze sunt în scădere. Aceasta reprezintă o creștere de 13,4%, în timp ce autobuzele au crescut cu 9,7%.
„Dacă ne raportăm la anii anteriori, luna iulie 2022 este în scădere cu 2,6% față de perioada similară din anul 2020 și cu 43,9% în scădere față de iulie 2019”, susțin reprezentanții APIA.
În piața națională, TOP 10 mărci, autoturisme + autovehicule comerciale, după șapte luni din 2022, este condus de către Dacia (20.124 unitati), urmată de Ford (7.070 unitati), Toyota (6.112 unitati), Renault (5.744 unitati), Hyundai (5.612 unitati), Volkswagen (5.036 unitati), Skoda (4.839 unitati), Mercedes Benz (4.168 unitati), Peugeot (2.477 unitati) și BMW (1.696 unitati).
Autoturismele (care reprezintă aproximativ 83% din total) au înregistrat, în luna iulie 2022, un volum de 11.987 unitati, cu 22,0% mai puțin decât în luna similară din 2021.
După primele șapte luni ale anului 2022, observăm o evoluție mixtă a segmentelor în care sunt încadrate autoturismele, după cum urmează: Clasa A (+207,7%), Clasa B (-8,6%), Clasa C (+5,2%), Clasa D (+13,0%), Clasa E (-14,7%), Clasa F (+1,7%), SUV (+15,1%), MPV (+115,4%) și Clasa Sport (+16,4%), raportat la perioada similara din anul anterior.
Motoarele cu benzină câștigă, cele cu motorină pierd
În ceea ce privește cota de piață, segmentul SUV este pe prima poziție, cu o cota de 44,9%, în creștere cu 1,2% față de 2021, urmat de Clasa C cu o cota de 25,9%, în scădere cu 1,7% și Clasa B cu o cotă de 16,8%, în scădere cu 3,8% față de cota deținută în aceeași perioadă a anului trecut.
În funcție de tipul de combustibil al autoturismelor înmatriculate, în primele șapte luni din acest an, motorizările pe benzină înregistrează o creștere de 10,1% față de perioada similară din 2021, ajungând, astfel, la o pondere de 65,3%. Autoturismele echipate cu motoare diesel, însă, înregistrează o scădere de 29,3% față de primele șapte luni din 2021 și dețin o cotă de 14,1% din total.
Pe de altă parte, autoturismele „electrificate”, respectiv cele electrice (100% si hibride plugin), precum și cele full hybrid (care dispun și de propulsie electrică fără încărcare din sursa externă), ajung să dețină, după șapte luni din 2022, o cotă de piață de 20,7%, care depășește cu 6,6% și 4.636 unități cota deținută de motoarele diesel.
Mașinile electrice (Full Electric) au ajuns să reprezinte 7.9% din piața românească în primele 7 luni ale anului 2022, cu o creștere spectaculoasă față de aceeași perioadă a anului 2021, când reprezentau doar 1.9% din piață.